2. Ako byť zbožná i zmyselná?

18.08.2020

Jeden z najpodnetnejších príbehov opýtaných respondentiek pochádza od Heidy. Spýtala sa svojho manžela, čo by chcel na narodeniny. Očakávala obvyklú odpoveď, ako napríklad golfové paličky. No namiesto toho dostala odpoveď, ktorá jú šokovala: "Zlatko, jediný darček, ktorý si želám je, aby si sama sebe dala povolenie byť zmyselnou ženou". Heidy vošli slzy do očí. Dať sama sebe povolenie? Stať sa zmyselnou ženou? Čo tým myslí?

Rovnako ako Heidy mnoho kresťaniek vie, že sex je Boží dar, no nedokážu samy sebe dovoliť užívať zmyselné pôžitky manželskej lásky. Prečo? Lebo v ich myšlienkach slová zbožná a zmyselná nejdú dohromady. Definícia Božej ženy nezahrňuje popis, akým je "sexuálna" či "zmyselná", a tak na svojej ceste za zbožnosťou zavrhujú svoju zmyselnosť. Výsledkom toho odťahujú od svojich manželov i od samých seba jeden z najlepších darov - schopnosť kochať sa vo fyzickej jednote so svojim manželom. Keď sme sa spýtali 15tich manželiek kazateľov, že čo je ich definícia zbožnej manželky, počuli sme mnoho odpovedí, ako:

"Je transparentná, nežná, bohabojná, tichého ducha." "Je to žena, čo miluje svojho muža a deti, je plná múdrosti a poslušnosti." "Je radostná a spokojná, charakterizuje ju sila a dôstojnosť."

Všímate si, čo tu chýba? Žiadna z týchto odpovedí nezahrňuje fyzično. Spomenuté sú iba duchovné aspekty.

Mnoho žien verí, že Boh ich stvoril aj ako sexuálne bytosti, že stvoril ich telo tak, aby pasovalo do toho mužovho úžasným spôsobom. Hoci poznajú Božiu perspektívu, nedokážu dovoliť si byť zmyselnou. Pravdepodobne je to pre to, že slovo "zmyselná", vnímajú negatívne. Slovník definuje zmyselnosť , ako - "náležiace zmyslom, príjemné pre zmysly, vzbudzujúce rozkoš prijímanú prostredníctvom zmyslov." Zmyselnosť v kontexte manželstva je pozitívny výraz.

Pýtali sme sa mnohých žien na túto tému. Ženy, ktoré sa vydali vo vyššom veku, stráviac toľké roky v zadržiavaní svojej sexuálnej vášne kvôli čistote,majú za ťažké zrazu otvoriť brány a dovoliť plynúť svojim sexuálnym pocitom. Iné si nedokážu odpustiť svoje sexuálne hriechy z minulosti a majú pocit, že časťou ich pokánia je neužívať si sex "až príliš". Ale tým najčastejším dôvodom je to, že svet drasticky prevrátil Boží dar. Mnoho žien sa domnieva, že sa musia oddeliť od všetkého, čo je erotické, či zmyselné, ak chcú byť zbožnými. Je to akoby všetko, čo je spojené so sexom sa nachádza v jednej spoločnej omáčke. A možno aj keď vyberieme z taniera iba to čo je dobré, často nám v ústach ostáva pachuť. Namiesto toho, aby sme cítili tú osviežujúcu chuť, ku ktorej nás Boh pozýva, vyhadzujeme celú misu a zapierame svoj hlad.

Žiješ na dvoch poschodiach?

Sex s naším manželom sa stáva rutinou bez vášne. Nedovolíme samým sebe pocítiť to divoké uvoľnenie, či erotickú rozkoš, pretože by to bolo až príliš svetské. Obrátime vášeň, ktorú by sme si mali užívať v sexuálnej intimite so svojim manželom na ďalšiu z povinností.

Leslie, hoci je ľahostajná v posteli, je veľmi zanietená, keď príde na jej vzťah s Bohom. "Čím viac rastiem ako kresťan, tým menej dôležité sa mi stáva fyzično.", vraví. Ospravedlňuje svoje zmýšľanie pasážami s Písma, jako "Žite duchom a nie telom, a neuspokojujte túžby svojej hriešnej prirodzenosti" (Gal. 5:16), alebo "Premýšľajte o tom, čo je hore, nie na pozemské veci." (Kol.3:2). Žiaľ, Leslie si zle vysvetľuje tieto verše. Spojila si slová ako túžby a pozemský so sexuálnym potešením, keď tam v skutočnosti sa tam hovorí o sebeckom úsilý. Jej duchovný idealizmus je v konflikte s fyzickým životom. Je fyzickou bytosťou vo fyzickom svete, ako má teda ostať aj duchvnou? A tak si zvolila oddeliť tieto dva svety. Fyzické záležitosti, ako napríklad sex, sa presunuli do toho jedného a duchovné do toho druhého. Vo svojom úsilí stať sa zbožnou ženou, sa Leslie stala rozdvojenou ženou.

Mnoho žien padá do tejto pasce. Jedna žena to povedala veľmi dobre, "Je to akoby som žila v dome na dvoch poschodiach". Horné poschodie je moja duchovnosť a spodné, moja sexualita. A medzi poschodiami je tehlová bariéra oddeľujúc moju duchovnosť od mojej sexuality. Keďže chcem byť zbožná, nemôžem si dovoliť byť príliš pozemská. Dovolím si zažiť iba trochu pôžitku. Ak sa nechám uniesť, bude to až príliš telesné."

Drahá priateľka, takto to nemá byť. Keď nás Boh stvoril ženami, včlenil našu sexualitu do našej spirituality tak, aby sa oba stavili dohromady. Prečo by Boh tento fundamentálny sexuálny akt medzi manželom a manželkou prirovnával k fundamentálnemu duchovnému zážitku- jednoty Krista a cirkvi (Efež.5:31-32)? Iba manžel a manželka zažijú hlbokú radosť, keď stratia samých seba, spoja sa v jedno v okamihu sexuálneho vrcholu. Takisto zažívame absolútnu radosť, keď sa stávame jedno s Ježišom Kristom, jedno, ktoré vedie do neporovnateľnej radosti. Sexuálny styk je obrazom nášho vzťahu.

Boh hovorí: "Buď úplná" Boh nám dáva pokyn a vraví," Obleč si moju perspektívu." Lebo všetko, čo Boh stvoril je dobré, nič nie je na odmietanie, ak to prijímame s vďačnosťou, pretože sa to posväcuje slovom Božím a modlitbou" (1.Tim.4:4-5). Počuješ, čo Boh prehlasuje? VŠETKO, čo Boh stvoril je DOBRÉ a NIČ sa neodmieta, ak to prijímame s ďakovaním. A to všetko zahŕňa i sexualitu! Lebo všetko (i tvoju sexualita) pochádza výhradne od Boha. Lebo všetko (i tvoju sexualita), žije skrze Jeho moc a pre Jeho slávu.

Asi najsilnejšou ilustráciou sexuálnej a duchovnej jednoty vidíme v Piesni Šalamúnovej. Boh tu vykresľuje ohromujúci obraz. Šalamún a Šulamita zažívajú dychtivé, erotické, zmyselné milovanie. Zrazu sa v miestnosti objaví tretia Osoba: Boh. Nežne hľadí Všemocný Stvoriteľ na nahých milencov zamestnaných fyzickými pôžitkami a vystiera Svoju ruku a dáva duchovné požehnanie: "Jedzte priatelia, pite a hlboko nasiaknite, ó milenci." (Pieseň Šalamúnova 5:1).

Len si predstavte! Boh je tam. On vidí tú vášeň. Počuje vzdychy rozkoše. Sleduje ako sa milenci maznajú na tých najintímnejších miestach. Je svedkom telesných, pozemských obrazov, zvukov a vôní. Všetko to vidí a potom nalieha na milencov, aby si úžívali a pili hojne z unikátnych pôžitkov, ktoré stvoril pre ich potešenie.

Možno si myslíš, Môžem si dovoliť, ísť hlbšie v mojej sexualite, pretože už teraz vidím, že je to súčasťou toho, kým ma Boh stvoril. Ale nie som si istá, čo to znamená prakticky. Čo mám robiť? Ako sa mám správať? Ako vyzerá taká zbožná, zmyselná žena?

Vďaka Bohu, že prináša odpoveď vo Svojom Slove

Kým som ako zmyselná, sexuálna žena? Boh nám v Písme udáva príklady, ktoré môžme nasledovať na ceste za hľadaním Jeho charakteru, za premenou na Jeho obraz. Napríklad, ak túžime porásť v atribútoch vernosti, pozrieme do knihy Rút. Ak potrebujeme odpustiť, môžme študovať Jozefov príbeh. Avšak ak chceme porásť vo svojej zmyselnosti ako manželky, môžeme sa riadiť a učiť od Šulamity, Šalamúnovej nevesty.

Prečítajme si Pieseň Šalamúnovu, prekrásnu knihu, popisujúcu pytačky, svadbu a ranné roky manželstva kráľa Šalamúna so Šulamitou. Je písaná ako poézia, lyrická idyla, obsahujúca sériu 15tich úvah Šulamity. Rozvíja sa ako príbeh, s niekoľkými zábleskami spomienok, príbeh sa v okamihoch zastavuje, aby čitateľ mohol nazrieť do scén z minulosti. Kvôli tomu pieseň postráda chronologický sled udalostí. Taktiež to vysvetľuje, prečo mnoho párov vníma túto knihu ako mätúcu! No kocky zlata ukryté v tejto knihe sú hodné toho, aby sme ich vykopali. Pozrime na portrét Šulamity, ako zbožnej a zmyselnej ženy.

Je vnímavá. Šepká túžobne do Šalamúnovho ucha:

"Vdýchni na moju záhradu, naplň ovzdušie arómou korení. Ó nech môj milenec vstúpi do záhrady! Áno nech sa nasýti výborným, zrelým ovocím."(Pies.Šal.4:16).

Je dobrodružná. Prijíma sexuálne potešenie od svojho manžela. Inokedy je inicátorom ona, výbojne stimuluje svoju lásku prostredníctvom opojných vôní, zvodných pohľadov, a prísľubov sexuálnej extázy. Táto šikovná manželka dráždi svojho manžela návrhom společného milovania vonku v prírode. Tam uprostred vinice... (7:11-13)

Je nepotlačovaná. Šulamita vraví svojmu manželovi, kde sa jej má dotýkať, aby mohla byť vzrušená (2:6. 4:16). Dráždi ho odmenou, ktorá ovlaží jeho ústa, zvádza ho svojim telom. Jej zmyselnosť vyvrcholuje, keď predvádza svoj erotický nahý tanec, provokačne vlniac svoje boky pred ním, pozývajúc ho k milovaniu (7:1-3).

Je expresívna. Zmyselná žena dokáže prijímať stimuláciu a pôžitok všetkými svojimi piatimi zmyslami. V Piesni Šalamúnovej 5:10-16 sa Šulamita oddáva svojej sexualite a premýšľa o svojom manželovi veľmi zmyslovo. Šalamún nie je prítomný a Šulamita premýšľa o tele svojho manžela, popisujúc ho v erotických symboloch. Vo svojich predstavách ho vyzlieka, počnúc od hlavy postupne smerom dole. Spočíva na jeho vášnivých perách, svalnatých pleciach, silných nohách a ostáva v dennom snení:

"Jeho ústa sú plné sladkostí. A celý je tak žiadúci." (5:16).

Bezpochýb bola Šulamita zmyselnou, sexuálnou ženou - a Boh popisuje jej zmyselnosť veľmi podrobnými a priamočiarymi erotickými výrazmi. Boh chce, aby sme pochopili krásu a slobodu svojej sexuality. Prostredníctvom mladej nevesty Šulamity, Boh odhaľuje portrét zbožnej, zmyselnej manželky a pretože Jeho požehnanie je na nej, môžeme úplnou istotou nasledovať jej príklad.

Ak si myslíš, Ja nikdy nemôžem byť taká, nedaj sa odradiť. Boh od nás neočakáva, že sa staneme zmyselnými svätcami za jednu noc. Namiesto toho nás žiada, aby sme sa postupne stali milovníčkami, akými nás stvoril. Kresťanky by mali byť najlepšími milenkami na zemi, pretože ako veriace, nielenže vlastníme fyzickú vášeň, ale máme i schopnosť naplniť svoju zmyselnosť svätosťou.

Modli sa za nový začiatok Ak si pripravená začať svoju metamorfózu a rozkvet do všetkého, kým ťa Boh stvoril, miestom, kde by mala tvoja zmena začať nie je v spálni, ale na kolenách. Zmenené skutky sú výsledkom zmenených postojov. A zmena postojov začína v modlitbe.

Preložila Michaela Krajčovičová misaminokrajcovic@yahoo.com   Intimite Issues by Linda Dillow a Lorraine Pintus.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky