9. Priťahuje ma iný muž. Pomóc!

05.08.2020

Priťahuje ťa muž, ktorý ale nie je tvoj manžel? Tisíc otázok ti víri hlavou. Je naozaj až tak hrozné, snívať cez deň o inom mužovi? Je to vôbec hriech? Ako mám o ňom prestať rozmýšľať, keď my neovládateľne vyskakujú predstavy v mojej hlave? Len ja mám takéto pocity, alebo aj iné kresťanky bojujú so sexuálnym pokušením?

Shelly prišla za nami s týmito otázkami. Ona s Richardom mali dobré manželstvo, ale v okamihu, keď stretla Dana v zbore, zacítila "chémiu". Spočiatku nebrala vážne to neškodné flirtovanie s ním, no ani sa nenazdala, už sa pohrávala s myšlienkou, že sa s ním vyspí. Prečítaj si s nami jej denník, ako rýchlo sa môžu "nevinné" myšlienky stať nebezpečnými túžbami.

4.Máj: Dan je taký ohľaduplný. Včera, keď som vychádzala zo zboru, otvoril mi dvere a povedal mi, ako dobre vyzerám. Nepamätám si, kedy mi Richard naposledy povedal, že som pekná.

15. Máj: S Richardom sme si najali Dana, aby zrekonštruoval našu pivnicu. Bude to super mať v dome muža, čo vie všetko opraviť. Zisťujem, že sa stále viac teším na jeho návštevy.

20.Máj: Dan má problémy s dcérou. Dala som mu pár rád, za ktoré mi bol vďačný a objal ma. Chcela som ho objať tiež, no neurobila som to. Nikdy by som neurobila nič, čo by ohrozilo moje manželstvo. Ale bol to dobrý pocit, že ma niekto ocenil. Často som si prehrávala ten moment v mysli.

1. Jún: Dnes ideme s Danom na obed, aby sme dokončili detajli úprav našeho suterénu. Cítila som sa jak školáčka! Vyskúšala som si desať autfitov a riadne som sa navoňavkovala. Vravela som si, že veď o nič nejde, je to iba biznis. Ale ako sme hovorili o elektrických vypínačoch, zadívala som sa do tých jeho hnedých očí. Má úžasné oči.

2. Jún: Včera, keď sme boli na obede, zákusok ma prekvapil. Keď som Danovi ponúkla kúsok z môjho, zdalo sa to nevinné, ale v momente, ako ho ochutnal, naše oči sa stretli a BUM! Treslo do nás tisíc voltov. Ani jeden z nás nič nepovedal, ale obaja sme vedeli, že sa niečo stalo. Prekročili sme neviditeľnú čiaru a viac nedokážeme byť len priateľmi.

Shelly prišla za nami so slzami. "Ja neverím, že sa mi toto deje. Som kresťanka. Ako si len vôbec môžem predstavovať, byť v náručí iného muža? Bojujú s tým aj iné ženy?"

Uistili sme Shelly, že aj iné ženy bojujú so sexuálnym pokušením. V podstate každá jedna žena v určitom bode svojho života musí čeliť takémuto pokušeniu.

Nedávno sme sa spýtali 17tich žien v cirkevnom vedení a 150tich žien na konferencii, "Priťahoval ťa už cudzí muž?" Aké percento týchto zbožných žien, si myslíš, že povedalo áno? 50? 70? Nie. Devädesiať percent žien priznalo, že bolo priťahovaných iným mužom (tých ostatných 10, boli čerstvé novomanželky J)

Tieto štatistiky Shelly šokovali. "Ak je to taký bežný problém, prečo sa potom o tom nikde nehovorí???" Ľudia o tom veľa hovoria - ale až vtedy, keď už je neskoro! Hovoríme o známych pastoroch, evanjelistoch, chváličoch, ktorí padli do sexuálneho hriechu. Hovoríme o páre od vedľa, ktorý sa práve rozvádza, pretože jeden z nich mal aféru. Hovoríme o tom, aké je to tragické pre vernú druhú polovicu a pre úbohé deti. Prediskutujeme všetky následky: rozbitá rodina, predaj domu, služba v ruinách, prázdny zbor.... Akoby sme všetci súhlasili s jedným nepísaným pravidlom, že je v poriadku hovoriť o následkoch sexuálneho hriechu, ale nie o príčinách.

Kedy to bolo naposledy, keď si mala otvorenú úprimnú debatu so zbožnou ženou, o svojich - či jej bojoch v oblasti sexuálneho pokušenia? Shellyna odpoveď bola "nikdy". A tak sme sa rozprávali. Shelly chcela poslúchať Boha, ale vyznala, "Momentálne je pre mňa myšlienka na Dana, tá najväčšia radosť v mojom živote. Ako sa mám toho zbaviť?" A mala aj ďalšie otázky:

- Mala by som ďalej pokračovať s Danom v práci na našom suteréne? (Prosím, len nehovorte, že nie)

- Chcem byť ocenená a obdivovaná mužom. Čo je na to také strašné?

- Spáchala som hriech? Veď koniec koncov, s Danom sme sa ani nepobozkali.

- Viem, že skočiť k Danovi do postele by bol hriech, ale čo je na tom zlé, ak si predstavujem, že ma objíma?

- Ako mám vedieť, že moje myšlienky a moje skutky prekročili hranicu z bezpečnej zóny, do zóny hriechu?

- Viem, že ma Boh viedol, aby som vám povedala o tomto svojom boji. Mám o tom hovoriť ešte s niekym? Mal by o tom vedieť aj môj muž? Mala by som Danovi povedať, čo cítim?

Na to, aby mohla zvíťaziť nad pokušením, musela najskôr pochopiť, čo pokušenie vlastne je a aký má na nás vplyv.

Pokušenie: Pohyblivé piesky

Pokušenie je mocný ťahúň, ktorý nás vyláka preč od Božieho spôsobu zmýšľaní, do hriešneho konania. Pokušenie má počiatok (lákadlo), koniec (smrť), a pár krokov medzi tým. Jako vidíme v Jakubovi 1:14-15, každý krok buduje na tom predošlom, produkujúc smrteľnú špirálu smerom dolu.

"Ale každého pokúša vlastná žiadostivosť, ktorá ho zvádza a láka. Žiadostivosť potom, keď počne, porodí hriech a vykonaný hriech splodí smrť."

Verš hovorí o troch krokoch, alebo úrovniach tvoriacich špirálu: pokušenie, uvažovanie, konanie. Shellyne myšlienky ohľadom Dana, neskočili rovno z "Dan je milý" (úroveň 1) na "Chcem sa s ním vyspať" (úroveň 3). Namiesto toho, sa myšlienky stupňujú, taktiež sa stupňujú skutky, až nakoniec sa Shelly zobudí a zistí, že sa emocionálne nachádza v náručí iného muža.

Ako pohyblivé piesky, nás pokušenie neustále vykyvuje, ťahá, vždy nás vcuciava hlbšie do seba. V okamihu, ako doň vstúpime, cítime stály ťah na svojich lýtkach. Oslobodiť sa môžme tým, že bojujeme proti ťahu a postavíme sa späť na pevnú pôdu. No čím dlhšie v ňom sme, tým hlbšie padáme, až kým ho máme ponad hlavu.

Boh nerobí rozdiel medzi myslením na sexuálny hriech a jeho činením. Ježiš povedal, že keď len pozrieš na cudzieho s túžobnými myšlienkami, zhrešil si. Ježiš odhaľuje Božie srdce: Ani vo svojej mysli sa neznečisťujte tým, že sa budete spájať s mužom, kto nie je vaším manželom. (Matúš 5:28) Keď fantazíruješ o inom mužovi, počas milovania so svojim mužom, prinášaš toho cudzieho človeka do svojej postele rovnako, ako keby si to robila fyzicky. Videli sme mnoho situácií, kde manželka alebo manžel mali "najlepšieho priateľa" opačného pohlavia. Ich vzťah sa prehĺbi do intímneho zdieľania a naplňovania potrieb, no necítia, že by na tom bolo niečo zlé, keď si pri tom ani nevyzlečú šaty. Toto je emocionálna aféra a okráda manželstvo o jednotu.

Ako ďaleko môžme ísť v myšlienkach i skutkoch, kým to skončí hriechom? Naša ľudská prirodzenosť sa snaží obísť všetko čo je len zákonne možné. Dovolíme si flirtovať a sľubujeme, že hranicu nikdy neprekročíme. Zahrávame sa s pokušením a hovieme si myšlienkach, a uisťujeme samých seba, že to máme všetko pevne v rukách. Ale klameme sa. Nie sme v bezpečí. Nikdy nevieme, ktoré pokušenie, ktorá myšlienka či skutok nás stiahne do hriechu. Stať sa to môže závratnou rýchlosťou.

Najlepší spôsob cesty smerom von, je modlitba. Môžeš sa modliť 1.Korniťanom 10:13

"Žiadne iné pokušenie na vás nedoľahlo, iba to ľudské." Ďakujem Ti Ježišu, že nie som jediný človek, čo trpí takýmto spôsobom, že aj Ty vieš, čo je to byť pokúšaný.

Boh je verný, ktorý nedovolí, aby ste boli pokúšaný nad svoje schopnosti. Pane Ty vieš, aká som slabá. Ďakujem Ti za Tvoj sľub, že mi nedáš viac, než zvládnem.

.... Ale s pokušením dá i východisko z neho. Bože, Ty dávaš východisko. Aké je to? Prosím, ukáž mi.

Hriecho-bijec

Tu je niekoľko techník, ktoré fungovali ženám, čo bojovali s pokušením:

"Keď mi prišli do mysle hriešne myšlienky s mojim bývalým priateľom, zámerne som ich nahradila myšlienkami a predstavami toho, ako sa šťastne hrá doma s deťmi a so ženou."

"Často som hrala role. Mentálne som si vytvárala aféry v hlave. No keď som si predstavila, čo by povedali moje deti, keby sa dozvedeli, čo robí ich mamina, a keď som si predstavila, aké to môže mať hrozné následky práve na mojich najmilovanejších, vedela som, že musím prestať skôr, než bude už neskoro. Už som si videla ten titulok v miestnych novinách "Matka troch detí, opúšťa muža i deti kvôli mladšiemu mužovi". Nechcem, aby toto bola nálepka môjho života."

"Moje deti ma vrátili späť na zem. Chcela som Jima, ale chcela som rešpekt mojich detí ešte viac. Vedela som, že oboje mať nemôžem."

Únikové cesty

Boh ponúka viac únikových ciest zo sexuálneho pokušenia. Tvoj spôsob úniku môže byť jeden z týchto spomenutých, alebo to bude niečo unikátne, od Boha iba pre teba. Spôsob úniku nie je to najdôležitejšie: na čom záleží, je stále hľadať únikovú cestu a rýchlo na ňu odbočiť skôr, než ju minieš.

Ujdi. "Ujdite pred nemorálnosťou" (1. Kor. 6:18). Vypadni odtiaľ. Tento verš nie je návrhom, je príkazom! Ujdi pokušeniu a kilometrami obchádzaj tú adresu. Príslovie 5:6 vraví, "Drž sa od neho a ani sa nepribližuj k jeho dverám."

Únik niekedy môže vyzerať aj drasticky. Pre jednu ženu to môže znamenať vymeniť svojho 35 ročného galantného lekára, za vypaseného obvoďáka. Pre inú to môže znamenať výmenu zamestnania, ktoré miluje. Ďalšia nám povedala, že pre ňu to znamenalo stratu starého priateľa, ktorý ju priťahoval. Pre Shelly to znamenalo odovzdanie projektu suterénu svojmu mužovi a opustenie domu vždy, keď tam bol Dan.

Povedz priateľke. "Vyznávajte hriechy jeden druhému .... aby ste boli uzdravení" (Jakub 5:16). Keď niečo ostáva skryté, má to v sebe moc, ale akonáhle sa tajomstvo vynesieme na svetlo, moc je zlomená. Vyznávanie hriechov dôveryhodnej priateľke je ako ťa vyprostiť zo zubov veľkého psa. Môžno ťa bude stále ešte naháňať, ale už ťa nebude držať v zuboch.

Po tom, ako nám Shelly povedala o svojom tajomstve, padlo jej z pliec ohromné bremeno. Modlili sme sa s ňou a dohodli sme sa, že jej budeme volať raz za týždeň, najbližších pár mesiacov. "Vaša zúčtovateľnosť a povzbudenie mi uľahčili robiť to, čo je správne," povedala.

Je niekto, s kým sa cítiš dobre, komu dôveruješ, kto ti dá Božiu múdrosť? Požiadaj túto osobu, aby si mohla byť zúčtovateľná. Povedz jej o svojich bojoch. Možno budeš chcieť hovoriť aj s poradcom v zbore, alebo vedúcou skupinky. Ale NIKDY NIKDY NIKDY o tom nehovor s "ním". Bolo by to ako olej do ohňa.

Nastav si hranice. Dopredu sa rozhodni, čo budeš a čo nebudeš robiť. Veľa vecí ovplyvňuje hranice: kultúra, vek, druh osobnosti, osobné presvedčenie. Hoci hranice sa líšia od človeka k človeku, hranice ktoré nastavíš, by mali byť postavené na biblických prikázaniach, ako sú:

"Chráň sa zla v akejkoľvek podobe!" (1.Tes.5:22)

"Nikomu ničím nespôsobujme pohoršenie" (2.Kor.6:3)

"Ovládajte sa a buďte čisté." (Títus 2:5)

"Smilstvo a akákoľvek nečistota nech ťa necharakterizujú, ani viesť obscénne, dvojzmyselné a hlúpe reči. (Efež.5:3-4)

Toto sú niektoré hranice žien, s ktorými sme sa zdieľali:

"Ak obedujem s mužom, ktorý nie je môj manžel, vždy sa snažím, aby s nami bola ešte tretia osoba."

"Vyhýbam sa filmom a knihám, prezentujúcich nemorálne sexuálne vzťahy, takže menej ma to láka hľadieť na iných mužov zlým spôsobom."

"Obliekam sa, aby sa to páčilo aj Bohu."

"Keď mi mysľou prebehne nečistá myšlienka na iného muža, okamžite ju vyhadzujem a prosím Boha o odpustenie."

"Už sa viac nezapájam do sexuálnych vtípkov a debát. Buď odídem, alebo zmením tému."

"Neobjímam iných mužov. Ak vnímam, že ma nejaký muž ide objať, okamžite vystieram ruku, na potrasenie." (Je to taká oficiálne známa taktika)

Jean, obchodná zástupkyňa, ktorá musí veľa cestovať s mužmi, hovorí o svojich zásadách:

"Na obchodnej ceste mám vždy dva obrázky môjho muža so mnou. Jeden v peňaženke a druhý v rámčeku, na nočný stolík. Keď mám tvár svojho muža pred sebou, vyvarujem sa zlých myšlienok o iných mužoch. Informujem môjho kolegu, že na večeru nejdem, ak nie sme v skupine ľudí, alebo ak sa to netýka biznisu."

Niektoré obdobia života vyžadujú striktnejšie hranice, než iné. Žena zažívajúca "zimu" svojho manželstva, keď jej vzťah s mužom sa zdá chladný a mŕtvy, musí byť obzvlášť obozretná, kvôli svojej zraniteľnosti. Žena vchádzajúca do svojho obdobia "jesene" (40+), často žiada od mužov uistenie, že i keď má svoj vek, je stále žiadaná. Za týchto okolností je tiež potrebné utiahnuť opasok hraníc.

Z času na čas natrafíme na "starú lásku", a vtedy sa tiež treba mať na pozore. Poznáme ženu, čo šla na svoju stretávku zo strednej a zatancovala si so svojou prvou láskou. Vraví, "Po tom tanci, som musela doslova ujsť, pretože tie staré pocity zrazu všetky ožili." Toto povedala 68 ročná, šťastne vydatá žena!!!

Hádam asi ani nie je dosť opatrnosti, ak príde na niekoho, kto nás priťahuje. Ak prebehne iskra, tak ona tam stále bude. Hranice potrebujeme stále. Nie len keď to príde, ale potrebujeme ich celý život.

Vytrhni si oko. "Čože? Linda, Lorraine, nemyslíte to vážne. Len za to, že sa rada pozriem na pekného muža, si mám vytrhnúť oko?" No, závisí to od toho, ako dlho sa pozeráš, a čo sa deje v tvojej mysli. Vypočuj si čo na to vraví Ježiš:

"Ak ťa pravé oko zvádza na hriech, vylúp ho a zahoď. Lepšie obídeš, ak zahynie jeden tvoj úd, ako keby celé tvoje telo bolo uvrhnuté do pekla. A ak ťa zvádza na hriech pravá ruka, odsekni ju a zahoď. Lepšie obídeš, ak zahynie jeden tvoj úd, ako keby celé tvoje telo prišlo do pekla." Mat.5:29-30

Prečo tu Pán Ježiš vynáša tak radikálne prehlásenie? Po prvé, chce, aby nám bolo jasné, že máme odseknúť čokoľvek, čo nás nabáda k hriechu. Odsekni vzťah, ktorý ťa pokúša. Odsekni myšlienky a predstavy. Po druhé, chce zdôrazniť to, že sexuálny hriech vedie k smrti. Fyzickej smrť, duchovnej smrti, smrti tvojho manželstva. Keď túžiš po inom mužovi, zabíjaš manželskú dôveru a riskuješ Boží súd.

Praktizuj duchovné disciplíny. Satan sa volá "Pokušiteľ". Bude ťa pokúšať rovnako ako Ježiša. Najlepší spôsob, ako poraziť pokušenie, je cez učenie sa Slova naspamäť, modlitbu a pôst.

40 dní bol Ježiš pokúšaný Satanom na púšti.(Mat.4:1-11) Bol pokúšaný vo všetkom, no nezhrešil. (Žid.4:15) Ako je to možné?

Vždy keď prišlo pokušenie, vytasil meč Slova, Božie Slovo. "Božie Slovo je živé a účinné, ostrejšie než dvojsečný meč." (Žid.4:12) Ježiš roztrieskal Satanove pokušenia na kusy prehlásením: "Je napísané..." Keď Ježiš vyslovil Božie Slovo "diabol Ho opustil" (Mat.4:11).

K hovoreniu Božieho slova, Ježiš pridal ešte dve ďalšie duchovné disciplíny, keď zažíval pokušenie, a tým bola modlitba a pôst. Ronnie Folyd vo svojej úžasnej knihe Moc Modlitby a Pôstu píše, že modlitba a pôst sú bránami k Božiemu nadprirodzenému konaniu. Majú moc zlomiť putá, ktoré sa nedajú zlomiť nijakým iným spôsobom. Keď sa učeník sťažoval, že prečo nedokáže vyhnať démona, Ježiš mu vraví: "Tento druh vychádza iba modlitbou a pôstom." (Marek 9:29)

Je teda moc v modlitbe a pôste? Absolutne áno! Počuli sme príbeh ženy, ktorá si všimla spolusediaceho v lietadle, že odmietol "chutnú" lietadlovú stravu. "Nie ste hladný?" spýtala sa muža. "Nie, pôstim sa." Odpovedal. "Ó, tak vy ste kresťan." vraví mu. "Nie, som satanista. My satanisti sme sa zaviazali modliť sa a pôstiť za to, aby sa manželstvá kresťanských vodcov rozpadli."

Spočítaj koľko manželstiev kresťanských vodcov podľahlo sexuálnemu pokušeniu a potom si daj otázku, či ich pôsty a modlitby boli úspešné. Priatelia, nebuďme zvedení. Satan, a tí, čo ho nasledujú, nechcú nič tak veľmi, než vidieť zničené kresťanské manželstvá. A jedna z jeho najefektívnejších zbraní je sexuálne pokušenie.

Jakub 4:7 hovorí, "Vzoprite sa diablovi a on utečie od vás." Nabudúce, keď sa načapáš túžiť po inom mužovi, odvážne sa začni modliť nahlas a odožeň nepriateľa, "Satan, v mene Ježiša Krista ti prikazujem vypadni!" Možno sa diabol vráti a bude ťa pokúšať znova, rovnako, ako Ježiša, buď si istá, že ak ho budeš stále odháňať, on odíde. (Mat.4:11)

Presmeruj svoje vášne. Shelly mala vážny prípad zle nasmerovanej vášne. Povzbudili sme ju, aby presmerovala svoje pocity z Dana späť na svojeho manžela. Niekoľko vecí jej pomohlo v tomto procese. Najskôr sa vrátila vo svojich spomienkach, prezrela si znovu svadobné fotky, prečítala si Richardove staré zamilované listy, čo jej posielal. Potom si spísala všetky dôvody, pre ktoré si Richarda vzala a dala si predsavzatie zameriavať sa viac na jeho silné stránky ako tie slabé. Strávila dosť času v modlitbe a prosbe, aby jej Boh dal nový pohľad na neho. Jej manželstvo dokonalé nieje, ale je stále lepšie a lepšie.

Keď už nič nefunguje

Jedna priateľka nám raz povedala, "Roky som bojovala s jednou emocionálnou aférou. Snažila som sa ovládať, modliť sa, pôstiť, učiť sa Slovo naspamäť, o poradenstvo - všetko čo sa dalo. No vždy to iba dočasne prinieslo úľavu. Bez ohľadu na to, ako som sa snažila, túžba sa vracala. Som už taká vyčerpaná a neviem ako dlho ešte vydržím bojovať tento boj."

Autor Charles Mylander bojoval so sexuálnym pokušením dlhé roky. Vo svojej knihe Ako zabrzdiť sexuálne pokušenie píše, "Ako som vyhral späť svoj život? Chytil som sa všetkej milosti Božej, ktorej sa len dalo. Zostal som neustále závislí na Kristovi a Jeho moci. Potom som sa snažil byť tak disciplinovaný, ako som len vedel. A nad to všetko, bola potrebná neúnavná usilovnosť a nekonečné presvedčenie na každý jeden jediný deň."

Ďalšia trpiteľka Jenny hovorí, "Raz som padla tvárou na zem a volala k Ježišovi, "Pane, ja viem, že aj Ty si čelil takémuto pokušeniu, ale nezhrešil si. Aj ja to chcem byť schopná povedať, ale nedokážem to. Pomóc! Potrebujem prácu Tvojho Ducha. Prosím Ježiš, buď môj Víťaz!"

Ak si už všetko vyskúšala, a všetko zlyhalo, nech je Ježiš tvojim Víťazom. Nesnaž sa zvládnuť niečo v tele, čo je možné iba v Duchu Božom. "Ani silou, ani mocou, ale mojím Duchom," hovorí Všemocný Boh. (Zach. 4:6)

Posledné varovanie

Ježišovo varovanie v Mat.26:41 stojí za uváženie: "Bdejte a modlite sa, aby ste nevošli do pokušenia". Musíme v modlitbe strážiť svoje srdcia, keď príde na sexuálne pokušenie, lebo naše postoje môžu lietať z extrému do extrému. Keď je pokušenie vážne, cítime sa neistý a padáme. Keď pokušenie nezažívame, cítime sa pyšní na naše "silné manželstvo" či "pevný charakter", a domnievame sa, že to nás ochráni od spáchania sexuálneho hriechu. Oba postoje sú zlé a oba vedú ku katastrofe.

Potrebujeme sa pokoriť pred Bohom. V zlomenosti uznať naše zvodné srdce, nevkladať žiadnu dôveru v telo, ale vložiť všetku dôveru v Boha, ktorý je schopný udržať nás pred pádom.

Preložila Michaela Krajčovičová misaminokrajcovic@yahoo.com   Intimite Issues by Linda Dillow a Lorraine Pintus.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky