5. Čo robiť, ak to nechcem robiť?

13.08.2020

Scéna z filmu ukazuje manžela a manželku, oboch zhovárajúcich sa so svojim terapeutom. Na ľavej strane obrazovky sa muž sťažuje: "Sex nemáme často. Iba tak maximálne dva krát do týždňa." Žena na pravej strane obrazovky: "Stále musíme mať sex. Určite je to minimálne tri krát do týždňa." Samozrejme, že je to skôr humorná scénka, ale nie je to až taká sranda, keď na túto tému príde doma rad. Cítiš to podobne, ako tá žena? V tvojej mysli, je sex s tvojim manželom určite veľkou vecou - možno on to chce viac, ty to chceš menej. Ak je to tak, premýšľaj nad tým koľko času asi trávime milovaním počas svojho života. Koľko hodín to bolo tento mesiac? Tento týždeň? Podľa Dr.Eda Wheata, autora knihy Stvorené pre pôžitok, taký bežný pár strávi milovaním približne hodinku do týždňa. Prekvapuje ťa to? Žena, ktorá sa cíti preťažená nad svoje limity, snažiac sa naplniť všetky svoje životné role, sa jej milovanie môže stať z jednou vecí zo zoznamu, ktorú treba v týždni odfajknúť.

Ak zápasíš s nechuťou, tak skúsme popremýšľať, čo je dôvodom. Je to pre to, že si preťažená a sex jednoducho nie je tak dôležitý, ako ostatných 50 vecí zo zoznamu? Alebo si zranená či nahnevaná na niečo, čo tvoj manžel urobil a preto nechceš byť s ním v telesnej blízkosti? Máš pokazený pohľad na sex? Povolila si prisvojiť si nesprávne myšlienkové vzory? Ak je tvoj nedostatok záujmu výsledkom vážnych problémov v tvojom manželstve, povzbudzujeme ťa vyhľadať profesionálnu pomoc pastora či kresťanského poradcu. No pre mnohé ženy nie je hlavným problémom ich manželstvo, ale ich postoj. Nechcú "to" robiť, pretože sa Bohu nezaviazali byť takými milenkami, akými ich stvoril On. V tejto kapitole budeme adresovať práve tieto postoje.

Po prvé, definujme slovo Postoj. Je to vnútorný pocit prejavený navonok. Možno si myslíš, že tvoj muž nevie o tvojom postoji. Ver nám - on to veľmi dobre vie. To čo sa deje v tvojom vnútri, odráža sa v tvojom výraze tváre, tóne hlasu a reči tela. Možno nepovieš slová, ale každý kúsok z teba volá, "Ja to nechcem!" Pozri sa na tieto tri postoje, ktoré ženy majú ohľadom sexu a úprimne sa spýtaj samú seba, ktorý z nich popisuje mňa?

"Sex je niečo, čo robím, lebo musím." "Sex je niečo, čo robím, lebo Boh hovorí, že musím." "Sex je spôsob, ako dávam svoju lásku svojmu mužovi a slúžim mu tým."

Možno je tvoj postoj trochu viac neotesaný:

"Sex je taká nevďačná domáca práca." "Najlepšou časťou sexu je, keď práve skončí." "Mám aj lepšie veci a práci, ale skočím do postele, nech má muž trošku radosť." "Sex pre mňa nie je dôležitý a vôbec ho nemieniť robiť nejakou prioritou. "Sex vyžaduje príliš veľa úsilia." "S čím má môj muž vlastne problém? Dostal pri narodení trojitú dávku testosterónu? Nemôže mi aspoň raz dať pokoj?"

Čo je Boží postoj?

Porovnajme svoje postoje s tým, aký postoj chce Boh, aby sme mali. Pozrime na známu pasáž, ktorá je tak často zle chápaná. Je to pasáž, ktorú si ženy vysvetľujú tak, že ako ženy majú proste povinnosť plniť svoje "manželské povinnosti".

"Muž nech plní voči žene svoje povinnosti a podobne aj žena voči svojmu mužovi. Žena nie je pánom svojho tela, ale jej muž; podobne ani muž nie je pánom svojho tela, ale jeho žena. Neodopierajte sa jeden druhému, iba ak na určitý čas so vzájomným súhlasom, aby ste sa venovali modlitbe, a potom buďte zase spolu, aby vás satan nepokúšal, keby ste sa nemohli ovládnuť." 1.Kor. 7:3-5

Už ťa počujeme, ako vravíš: : "Veď predsa sa tam hovorí o tom, že žena má povinnosť naplniť sexuálnu potrebu svojho muža." Prosím ťa, skôr ako si čokoľvek pomyslíš, otvor svoje srdce pre posolstvo, ktoré táto pasáž skutočne hovorí.

Slovo povinnosť so sebou nesie myšlienku nepríjemnej úlohy. Ale grécke slovo, ktoré je tu použité sa dá skôr preložiť ako dlh. Nie je to láskavosť, akože "ok, tak ja to pre teba urobím", ale je to skôr dlh, ktorý vraciame. V tejto pasáži sú zakotvené tri dôležité princípy: princíp potreby, princíp autority a princíp vernosti. Z pohľadu týchto princípov vidíme, že manžel a manželka majú nie len slobodu ale aj zodpovednosť potešovať toho druhého sexuálne a zároveň toto potešenie prijímať.

Princíp potreby. Boh nám dal dar sexuálnej potreby (verš 3). Božie slovo prikazuje - nie navrhuje - že si máme naplňovať tieto potreby navzájom, pretože ich máme obaja. Sexuálna vášeň je Bohom daný dar. Možno sa ti to nezdá ako dar, ale presne tak ako zdravie či deti, sú darom Božím, rovnako je ním aj schopnosť byť jedno s mužom. Keď tomu porozumieme, a začneme naplňovať manželovu potrebu, náš vzťah bude požehnaný intímnou jednotou a fyzickým potešením.

Princíp autority. Keď sa vydáme, stávame sa vlastne súčasťou výmeny darov (verš 4). Žena dáva svoje telo manželovi a on dáva svoje telo manželke. Je to úžasný koncept. Žiaľ dokážeme sa naučiť veľmi rýchlo, že polovičke najviac ublížime vtedy, keď mu odoprieme dar svojho tela. Ale Boh to hovorí jasne, že toto právo nemáme!

Princíp vernosti. Piaty verš obsahuje silný slovník, varuje nás aby sme si neodopierali svoje telá, ktoré sme si darovali ako svadobný dar. Boh hovorí, že s týmto darom prichádza i privilegovaná zodpovednosť, dovoliť jeden druhému potešenie z tohoto daru. Ten text doslova hovorí, "Nerobte podvody, aby ste si brali späť to, čo ste si už sľúbili."

Jediný dôvod, ktorý Písmo udáva pre abstinenciu, je modlitba. Počuli sme už nespočetné množstvo dôvodov, prečo ženy nechcú mať sex, no modlitba medzi ne nepatrí. Ale podľa tohoto verša, ak odmietame milovanie z iných dôvodov, otvárame manželstvo pre satanské pokušenia. Ako sme už povedali, Stvoriteľ, ktorý nám daroval sexuálnu túžbu, toto vie, preto nás inštruuje, aby sme s partnerom boli vo fyzickej jednote často a pravidelne. Biblicky, sex vôbec nie je téma na debatu. Je to neoddeliteľná časť manželstva.

V preklade The Message , je 4. Verš parafrázovaný takto: "Manželstvo je rozhodnutie slúžiť si navzájom, ako v posteli, tak mimo nej." Keďže nám Boh dal tento dar sexu a my sme dali svoje telá našim manželom, tak sme si navzájom dlžní. Sex nie je nepríjemná povinnosť, ale prednostná zodpovednosť. Zlyhanie v sexuálnom odovzdaní sa manželovi je urážkou Boha, pretože je urážkou manželstva.

Postoj je všetko

Niektoré z vás sa možno pýtajú, Linda a Lorraine, "to akože nikdy nemôžem povedať nie?" To nie, ale musíme ťa upozorniť, aby si si dávala veľký pozor na to, ako to hovoríš. Muži sú veľmi zraniteľní, čo sa sexuality týka. Ženy sú tiež citlivé na túto tému, no muži sú viac. Pamätaj si, ich pocit mužskosti sa obopína okolo ich schopnosti milenca. Tvoj muž sa cíti emocionálne odmietnutý, keď ohrdneš jeho návrhom. Je dôležité, aby manželky pochopili, ako sa muž odkrýva, keď sa oddáva svojej manželke.

Keď nevieš povedať áno, tu je niekoľko citlivejších návrhov, ako to povedať:

"Láska, ľúbim ťa a chcem sa s tebou milovať neskôr. Teraz som taká vystresovaná z detí (či práce... ), že by som sa nevedela vôbec sústrediť. Ale ak počkáš a pomôžeš mi s nimi, môžme ísť na to hneď, ako budú v posteli."

"Zriedkakedy som ti povedala nie v minulosti a ani v budúcnosti to neplánujem, ale teraz ti musím povedať nie."

"Zlatko som taká unavená, že ani neviem čo mám povedať. Myslíš, že by sme to mohli odložiť na neskôr?"

Áno sú spôsoby ako to láskavo povedať. Možno si myslíš, že keďže píšeme knihu o sexe, tak obe sme vždy sto percentne pripravené a nažhavené. Tak to určite nie je. Ako aj ty, aj my sa unavíme. Tiež s nami lomcujú hormóny. Aj my máme často krát iné dôležitejšie veci na práci. Niekedy zisťujeme, že nás muži iritujú, už len keď sú v rovnakej miestnosti, nie že ešte v posteli. Ale spravili sme záväzok, že budeme ctiť Boha, a budeme nadšenými milenkami svojich manželov. Toto rozhodnutie pomáha našemu postoju, keď je sex to posledné, na čo myslíme.

Naša kamarátka Brook nám vyrozprávala, s čím nedávno bojovala vo svojich postojoch, no napriek tomu sa rozhodla uctiť si svoj záväzok voči manželovi. Hovorí príbeh zo svojho denníka:

Na ceste domov, šoférujúc po zasnežených cestách, moje srdce spievalo. Dnes večer som sama doma! Muž je na basketbale, decká spia u kamošov. Čaká ma prázdny dom. To je paráda! Skočím do naplnenej vane, s dobrou knihou a šálkou horúcej čokolády. Keď sa otvorili garážové dvere, uvidela som modré auto. Muž bol ešte stále doma. Na nový scenár som vôbec nebola pripravená. Vyškeril sa na mňa s informáciou, že dnes nás čaká večer milovania pri krbe. V tom momente mi padlo srdce do gatí. Túžila som po samote, tie po spoločnosti. Sex bola tá posledná vec teraz, na ktorú by teraz som myslela. Nemala som absolútne žiadnu náladu. Čo mám robiť? V mysli som sa vrátila k jednému rozhovoru s priateľkou. Zdôverila sa mi o tom, ako ju manžel vždy odmieta. A ja by som mala byť vďačná, že aj po sedemnástich rokoch manželstva po mne môj muž stále túži. Dokonca uprednostnil romantický večer so mnou pred svojim obľúbeným basketbalom. No vďačná nie som. Ó pomôž mi Pane, modlila som sa. Milujem tohto muža, prosím pomôž mi ho chcieť sa s sním milovať. Jedno rozhodnutie nasledovalo ďalšie. A modlila som sa aj za to, aby muž nevidel, aké je to pre mňa ťažké. V mysli mi znelo: Rozhodujem sa milovať svojho muža. Pane daj mi prosím túžbu po ňom...

Ako píšem tieto riadky, je už veľa hodín, a už je po všetkom. Môj Jake spí. Ja zaspať nemôžem, lebo stále premýšľam o tom, čo sa vlastne dnes večer stalo. Bol to prenádherný, znamenitý čas milovania. Cítili sme sa takí blízki a intímni. To bola teda lekcia! Áno, plány sa mi rozsypali, ale aká som len bola nakoniec vďačná, že som sa rozhodla ísť podľa nového plánu. Jedného manžela som urobila veľmi šťastným a teraz prežívam úžasný pokoj, že som sa dobre rozhodla, že som sa rozhodla milovať.

Brook spravila pár ťažkých rozhodnutí, ktoré zmenili jej postoj, a aký veľký rozdiel to prinieslo. Preto sa rozhoduj nesebecky dávať a dovoľ Bohu pracovať.

Dovoľ Bohu pracovať

Nepoznáme počet sexuálnych vzťahov sabotovaných úbohými postojmi manželiek, no vieme, že to číslo je veľmi vysoké. Keď príde na sex, musíme sa opýtať túto otázku: Budem si sebecky žiadať svoje, alebo budem slúžiť manželovi a očakávať požehnanie od Hospodina?

Predstav si toto: Je večer. Muž si nastrieka Axe a skočí do postele. Och nie! Pomyslíš si. Len nie dnes. Navonok si kľudná, ale v tvojom vnútri sa odohráva boj. Dnes sa mi proste nechce! Vraví si tvoja prirodzenosť. Ale v Božej milosti to zvládnem. Hovorí tvoja Božia prirodzenosť. Tvoj muž sa pritúli bližšie. Jeho ruka hladí tvoje stehno. Tvoja myseľ i emócie bojujú. Nebudem! Budem! Kto vyhrá?

Keby len tak do nás vtedy udrel takýto "Budem blesk":

BUDEM zapierať svoju sebeckosť a reagovať na manžela.

BUDEM dávať svoje telo ako dar.

BUDEM si užívať sex a chváliť Boha za to, že stvoril tento úžasný spôsob lásky.

BUDEM slúžiť svojmu manželovi a myslieť na jeho potreby viac, ako na svoje.

Spraviť správne rozhodnutie nie je nikdy jednoduché, ale osvojenie si dobrých postojov má obrovské výhody. Keď sa rozhodneme nesebecky milovať, uctíme tým Boha, robíme tým našich manželov šťastnými a nachádzame oveľa viac potešenia v milovaní.

Boh je schopný zameniť tvoje nesprávne zmýšľanie za Svoje zmýšľanie.

Pane, ja Ti vyznávam, že nie vždy som si vážila Tvoj dar sexu. Vyhýbala som sa mu a dokonca som ho odopierala svojmu manželovi. Odpusť mi. Chcem byť ochotnou a kreatívnou milenkou. Ale je to pre mňa ťažké. Prosím vzbuď vo mne vášeň a túžbu po mojom mužovi. Pomôž mi prosím moju myseľ odvrátiť od seba a zamerať ju na neho. Odovzdávam sa Ti a pokorne Ťa prosím, začni Svoju zmenu vo mne. Amen


Praktické spôsoby ako šikovno naštartovať sexuálnu túžbu

1. Testosterón. Často krát si spájame testosterón s mužmi, ale ženy tiež produkujú tento hormón, len v nižšom množstve. "Testosterón pôsobí na mozog, ako stimulátor sexuálneho záujmu a taktiež vplýva na sexuálnu citlivosť a na schopnosť orgazmu pri oboch pohlaviach". Zinok je rozhodujúci pri tvorbe testosterónu. Doplňte zinok do svojho jedálnička.

Cvič svoj sval "túžby" - tento sval sa sťahuje rovnakým spôsobom, ako keď zadržiavame potrebu močiť. (Pozri kap.16, je tam viac informácií a inštrukcií o tom, ako cvičiť tento sval túžby.)

Cvič svoje telo. Energia je základom sexuálnej túžby. Telá bez pohybu a preplnené žalúdky sú energo-žrúty. Komu by sa chcelo milovať, keď sa mu nechce ani pohnúť? Raz jedna žena povedala, "Rada sa milujem s manželom s prázdnym žalúdkom. Ale keď som plná, zabudnite na to." Rovnako, ako prázdny žalúdok vám môže spôsobiť hlad po sexe, tak i cvičenie. Prieskumy ukazujú, že sexuálny apetít žien, ktoré pravidelne cvičia, je oveľa väčší. Zvýšený tep, vzdychanie, to všetko pripraví telo i myseľ ženy na milovanie. Taktiež je dokázané, že cvičenie zvyšuje hladinu testosterónu.

Prírodné afrodiziaká. Piepor i palmeto semiačka majú svoju dlhú tradíciu, ako afrodiziaká a sú dostupné v kapsulách, či sirupoch v predajniach zdravej výživy. (V kapitole 11 nájdeš viac informácií). No bezpochyby to najlepšie afrodiziakum sa kúpiť nedá v bio obchode, ani nerastie v kníhkupectve, ale máš ho stále po ruke. Je to tvoj mozog. Zapamätaj si, mozog je tvoj najdôležitejší sexuálny orgán! (kapitola 3)

Preložila Michaela Krajčovičová misaminokrajcovic@yahoo.com   Intimite Issues by Linda Dillow a Lorraine Pintus.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky