10. Ako zostať verná v nevernom svete?

03.08.2020

Emma si listovala nedeľné noviny. Zastavila sa pri oznamoch výročí. Zaujal ju známy pár. Brewerovcov poznala z cirkvi. 50 rokov manželstva. Úchvatné. Svietili na ňu ďalšie bielovlasé páry, všetky oslavujúce svoje zlaté výročie. Jedna vec bola istá, že už nikdy neuvidí rodinu Gretchenovcov v tejto kolonke. Včera jej volala kamarátka zo strednej, že ich rozvod je definitívny. Po 18tich rokoch manželstva, opúšťa svojho muža, kvôli mužovi, ktorý jej "rozumie."

Vedela o ďalších mnohých, čo sa takisto nedostanú na tú stránku. Ani jej suseda, či učiteľka matematiky jej dcéry. Dokonca ani jej mama. Všetci sú rozvedení, kvôli nevere jedného z partnerov.

Jej manželstvo s Michaelom malo svoje lepšie i horšie stránky. Nikdy mu nezahýbala, hoci pár krát mala pokušenie. Budúci rok oslavujú svoje 25. výročie. Už si plánovali spoločný výlet na Aljašku. Takže strieborné by už bolo v kapse. Ale zlaté? Poznala niekoľko párov, i kresťanských, ktoré by popísala ako pán a pani Dokonalí, ktorí sa napokon rozviedli. Ak to oni nezvládli, prečo by sme to mali zvládnuť my?

Zložila noviny s ťažkým povzdychom. So všetkými tlakmi a pokušeniami, bojkotujúcimi naše manželstvo, ako mám verne milovať a tešiť sa z tohoto jediného muža celých 50 rokov? A dlhšie?

Myslenie sveta

Žijeme v dobe, keď sa "šťastie" vníma ako právo. Počas recesie (veľkej ekonomickej krízy na začiatku 20teho storočia) žili ľudia s postojom vytrvalosti a pevnosti uprostred trápení. Zažívali to najťažšie obdobie, a hoci túžili po šťastí, nie tak, že by im malo automaticky náležať. Dnešná doba rýchlej, mobilnej spoločnosti zrodila netrpezlivý ľud, požadujúci okamžité výsledky a satisfakciu. Túžbu po šťastí sme vymenili za nárok na šťastie. Každý druhý slogan tvrdí, "Zaslúžiš si to...", "Ak to chceš, urob to", "Rozmaznaj sa.... Stojíš za to"

V spoločnosti sa znevažuje trvácnosť, nedodržujú sa sľuby a vyžaduje sa šťastie. Spôsob myslenia - "Je to staré? Treba to vyhodiť!" "Nie je to pohodlné? Zbav sa toho." "Ak je to sľúbené, neočakávaj to." "Keď ťa to urobí šťastným, použi to." Žiaľ takýto druh postojov ovplyvnil aj tie naše vzťahy. Manžel sa zbavuje manželstva, lebo zostarlo. Žena opúšťa manžela, pretože je už pre ňu nepohodlný. Nedodržiavame sľuby, pretože "predsa máme právo na vlastné šťastie".

Kam vedie takéto zmýšľanie? Jedna žena to sumarizuje v liste Anne Landersovej.

Drahá Anna Landersová: Niekedy sa cítiš v manželstve osamelá a nemilovaná, i po 23 rokoch. Cítiš, akoby malo byť v živote viac, a tak sa vydáš na cestu hľadania niekoho, kto ťa učiní neskonale šťastnou. Veríš, že si ho našla, a že on je presne ten, ktorého chceš. Zbalíš sa a rozlúčiš sa so svojim 23 ročným manželstvom a všetkými spoločnými priateľmi. Deťom dáš možnosť ísť s tebou, alebo zostať s otcom.

Pár rokov žiješ úžasný život a potom sa rozsvieti žiarovka v tvojej prázdnej hlave. Uvedomíš si, že žiješ presne ten istý život, ako pred tým. S tým rozdielom, že už pri sebe nemáš starých priateľov, ani rešpekt detí a ani najlepšieho priateľa, ktorého si milovala a zdieľala s ním všetko celých 23 rokov. Začne ti chýbať.

Uvedomíš si, že láska sa nestane iba tak, ale musí sa pestovať celé roky. Už nemôžeš vrátiť späť, čo sa stalo a uchýliš sa k osamelému životu bez lásky a s prázdnym srdcom. Anna prosím vytlač môj list, aby iné nevzdali niečo, čo je skutočne vzácne - a nech vedia, že si neuvedomia aké je to vzácne, kým to nezahodia.

Môžme urobiť niečo, aby sme neskončili, ako táto žena? Áno, môžeme odmietnuť svetský spôsob jednorázových vzťahov, prázdnych sľubov a sebeckého myslenia a prijať Boží spôsob myslenia vytrvalosti, vernosti a Kristo-centrického života.

Božie myslenie

Pre Boha "navždy" neznamená "potiaľ pokiaľ manželstvo funguje. Manželstvo, kde sa obaja milujú, nevznikne za jednu noc. Rast do jednoty je proces. Rast v sexuálnej intimite je proces. Naučiť sa oslavovať Boha a slúžiť si jeden druhému, to sa nestane lusknutím prsta. Manželstvo nikdy nestagnuje, vždy ide buď hore alebo dole. Ale bez vytrvalosti to nejde. "Vytrvajte", nalieha Boh. Vo vytrvalosti je možné obnovenie vašej prvej lásky. Nasledujúca pasáž hovorí o troch veciach, ktoré pomôžu k navráteniu sa k prvej láske: pamätanie, pokánie, návrat.

"Si vytrvalý, mnoho si zniesol pre moje meno a neochabol si. Ale mám proti tebe to, že si opustil svoju prvú lásku. Spomeň si teda odkiaľ si padol a kajaj sa a rob to, čo si robil na začiatku." Zjavenie 2:3-5

Túto pasáž môžeme aplikovať aj na svoje manželstvo. Možno ako kresťania sme vytrvali, keďže sme stále kresťanmi, a stále v manželstve. Ale ako Efežania, sme stratili prvú lásku, uspokojili sme sa s priemerom. Naše počiatočné vášne boli nahradené vlažnými prejavmi lásky. Ako sa vrátiť k prvej láske? Rozpamätaním, pokáním a návratom.

Rozpamätanie znamená spomenúť si na časy, keď vaša láska začala. Na moment, keď ste si povedali svoje "áno". Požiadaj Pána, aby ťa vzal späť do momentu, keď si pozrela do očí svojho ženícha. Spomeň si na to predsavzatie, ktoré si si dala, že budeš vždy milovať tohoto muža, že ho budeš robiť šťastným a budeš mu manželkou, ktorú potrebuje. Ponor sa na nejakú chvíľu do týchto spomienok. Keď sa dostatočne naspomínaš, poď na krok dva: pokánie.

Pokánie znamená totálne otočenie sa od svojho predošlého smerovania. Ak si nedáme čas na spomínanie, môžeme mať pocit, že niet z čoho robiť pokánie. Možno si vravíme, "Ja sa nepotrebujem kajať. Ja som verná, ja som svoje sľuby voči manželovi plnila." Ale je to skutočne tak?

Vernosť našim sľubom je niečo viac, ako len absencia nevery. Vernosť, to je prítomnosť lásky, oddania, úcty, povzbudenia. Vernosť je pozitívna a dynamická, znamená, že stále hľadáme dobro svojho partnera. Povedať "Ja som bola verná, lebo som nesmilnila", to je úplné minutie sa pojmu Božej vernosti.

Lorraine sa kajá:

Niekedy, keď sa Peter chce milovať, prevrátim oči a v duchu si vzdychnem, Ach zase! Našla by som minimálne dobrých 10 dôvodov, prečo práve nie teraz. Ale keď mám pravdu povedať, moje dôvody sú iba inak povedané, "Čo chcem ja, je oveľa dôležitejšie, než to čo chceš ty." Tento postoj je zlý. Musím poprosiť Boha (aj môjho manžela), aby mi odpustil a znovu byť vďačná za to, že môžem byť vydatá za muža, ktorý sa stále túži so mnou milovať.

Linda sa kajá

Sľúbila som, že môj muž mi bude prioritou, hneď po Bohu. Ale niekedy som tak zaujatá svojimi projektami a tlakom, že sa nedokážem zastaviť a pozrieť sa na život jeho očami. Vyžaduje to čas a emocionálne úsilie porozumieť jeho perspektíve. Sú dni, keď sa mi proste nechce ísť tú míľu navyše. Keď je to tak, prosím Boha, aby mi pomohol byť citlivou na to, čo si Jody myslí a cíti.

Možno je toto modlitba pre teba:

Bože odpusti mi to ochabovanie, že neviem milovať svojho muža s takou horlivosťou, ako keď sme sa vzali. Prosím obnov vo mne vášeň prvej lásky a daj mi silu, aby som ju dokázala prejaviť.

Návrat. Spomeň si na staré triky - to odporúča autor a psychológ Dr. James Dobson. Píše, "A čo tak raňajky v posteli? Bozkávanie v daždi? Spoločné čítanie svojich starých zaľúbených dopisov? Noc v blízkom hoteli? Opekanie pri ohni? Telefonát uprostred dňa? Dlhá ruža s odkazom?"

Tešiť sa v manželstve a z manželstva sa nestane zhodnou náhod. Obaja musia pracovať na spomínaní, pokání a návrate. A Boh zaslubuje štvrtú vec pre tých, čo ostávajú verní - dostanú odmenu. "Vo Svojej vernosti ich odmením." Iz.61:8 Už tu na zemi nás požehná pevným charakterom a hojným manželstvom, a samozrejme sľubuje i nebeskú odmenu. Veď čo je väčšia radosť než to, keď prídeme na koniec svojho života a začujeme Pána povedať, "Dobre vykonaná práca, verný sluha. Poď a vezmi si svoju odmenu." (Mat.25:21,23)

Vernosť začína u Boha. Jeho meno je Verný. Keď sa vráti pre svoju nevestu, cirkev, príde jazdiac na bielom koni a Jeho meno bude Verný a Pravdivý. (Zjav.19:11) Ak cítiš, že už nedokážeš byť verná, On môže uskutočniť vernosť v tebe. "Verný je Ten, kto ťa volá a On to i vykoná."(1.Tes.5:24)

Keď bol on neverný

Čo robiť, ak tvoj muž bol neverný a vyspal sa s inou ženou?

Povedz to. Mnoho žien mlčí o afére, pretože sa veľmi hanbia, alebo nechcú poškodiť manželovu reputáciu. Ale ak má tvoj muž aféru, je dôležité aby si mala pár starostlivo vybraných dôverných ľudí - priateľku, pastora, poradcu, alebo zbožného člena rodiny, ktorý dokáže odľahčiť tvoje bremeno a pomôže ti správne reagovať. Tvoj muž musí byť konfrontovaný ohľadom svojho hriechu (Mat.18:15-17, 1.Kor.5:1-2, Gal.6:1, Jak.5:19-20). Pozitívny input členov rodiny a kresťanská komunita ťa môže posilniť a ovplyvniť muža k zodpovednosti za svoje konanie. Ako nám povedala jedna žena, čo prežila neveru muža - "Najlepšia vec, ktorú som urobila bolo, že som to povedala priateľke, ktorá sa so mnou modlila po celý ten otrasný rok, a môj pastor, ktorý kráčal popri mojom mužovi a pomohol mu v jeho rozhodnutí aféru ukončiť."

Čítaj. To najdôležitejšie je stráviť čas v Božom slove. "Písmo bol môj života chránič, keď som cítila, že sa topím," vraví Connie. Vlož sa do knihy Hozeáš. Je to analógia toho, ako Boh trpel kvôli smilneniu Izraela. Schmatni verše ako Jeremiáš 29:11 "Ja poznám svoje zámery, ktoré mám s vami - znie výrok Hospodina, sú to zámery pokoja, a nie nešťastia; dám vám budúcnosť a nádej." Vyhrievaj sa povzbudeniach zo Žalmov, ako: "Boh je moje útočisko a sila, osvedčená pomoc v súženiach. Preto sa nebudem báť, hoci by sa zem prevrátila a vrchy by sa klátili uprostred mora..." K čítaniu Biblie ti doporučujeme výborné knihy, ako Láska musí byť drsná (Love must be tough) od Dr. Jamesa Dobsona, Mýtus zelenšej trávy (The Myth of the greener grass) od J. Allan Petersen.

Modli sa. Mocné emocionálne hrozby, ktoré ťa chcú zničiť, ako: hnev, poníženie, strach, a odpor, budú vytvárať v tebe nie dobré reakcie, ktorými budeš švihať okolo seba. Miesto toho kľakni na kolená a modli sa, hľadaj múdrosť u Boha. On utíši tvoje emócie a pomôže ti správne reagovať.

Nastav medze. "Každá manželka, konfrontujúca cudzoložstvo, by mala naliehať, aby jej manžel okamžite ukončil všetko, čo ho spája s inou osobou a sústredil sa na nápravu svojho manželstva." Hranice sú nevyhnutné. Jedna žena povedala svojmu mužovi, "Ak s ňou budeš ešte raz, deti a ja odchádzame." Hranice sa môžu líšiť od prípadu. Ako budeš čítať, modliť sa a hovoriť so svojimi dôverníkmi, hľadaj múdrosť, ktoré hranice sú dobré pre teba.

Ustúp. Keď žena prekoná aféru, buď z nej vyjde jemnejšia, alebo drsnejšia. Ak sa poddá svojmu hnevu a zúrivosti, zatŕpknutosť ju zatvrdí. Ak ustúpi Bohu, a dovolí Mu ju učiť a viesť, múdrosť ju zjemní a ona bude viac ako Kristus. Ktorú cestu si zvolíš?

Hoci bolesť z nevery sa môže zdať mocná ako smrť, Božia moc vzkriesenia je schopná preniesť život zo smrti. Jeden z najväčších odborníkov na rodinu Dr.James Dobson vraví, "Ak sa k afére pristupuje správne, môže sa stať nástrojom pre transformáciu nestáleho a nefunkčného vzťahu do energického, zdravého manželstva."

Preložila Michaela Krajčovičová misaminokrajcovic@yahoo.com   Intimite Issues by Linda Dillow a Lorraine Pintus.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky